juud-leon.reismee.nl

Down Under!

Altijd al van gedroomd en nu zijn we er dan echt, Australië! Het enorme land/continent aan de andere kant van de wereld, bekend om zijn steden Melbourne en Sydney, de enige plek waar je koala's en kangoeroes vindt en de enorme uitgestrektheid met afgelegen steden. Heel Europa past erin! Was het in Nieuw-Zeeland al ff slikken, hier is het nog veel erger, jemig wat is Australië duur! Voorbeeld, voor een dorm (slaapzaal) in de wat duurdere landen in Zuid-Amerika betaalde je ongeveer 9 euro pp, hier betaal je rond de 22 euro! En dan slaap je dus ook nog eens met 8 man op de kamer... Supermarkten, uiteten enz enz idem dito. Tja we hebben (ook hier) gewoon niet de beste tijd gekozen om te gaan, het gaat goed met Australië, de dollar is erg sterk, geen last van de crisis en voor een simpel bijbaantje verdien je al gauw 25 dollar per uur! Helaas zijn wij te oud om hier te mogen werken (workpermit gaat tot 31 jaar) anders waren we wel langer gebleven....Dus we boeken maar een peperduur hostel in de gezellige wijk st. Kilda en ontdekken op onze eerste dag het centrum van Melbourne. Er rijdt een gratis trammetje een rondje om de stadskern en uiteraard moeten deze sportliefhebbers ook even langs bij het Rod Laver stadium waar de Australian Open ieder jaar wordt gehouden.
De sfeer hier is echt relaxed, Melbourne ligt aan het strand, heeft hele gezellige en knusse suburbs en wordt beschouwd als de culturele en modehoofdstad van Australië. De stad is bijzonder multicultureel, we verbaasden ons in het begin echt over hoeveel (met name) Aziaten hier wel niet lopen!

Zo goed als we ingelezen waren voor Zuid-Amerika, zo weinig weten we eigenlijk nu en daarmee dus ook niet zo goed wat we willen en gaan doen...ook wel weer eens leuk voor de verandering! Voor mij ook nog eens leuk en bijzonder onderdeeltje van deze trip is dat ik na 7 jaar weer eens mijn vriendinnetje Sacha uit Holland terugzie! Ze heeft ons al wel wat goede tips kunnen geven, waardoor onze plannen al snel wat meer vorm krijgen....maar Voor ik haar ga ontmoeten gaan we allereerst de mooie Great Ocean Road rijden!

Great Ocean Road is een 243km lange kustroute aan de zuid-oost kust van Australië, gebouwd door teruggekeerde soldaten uit de 1e WO waar geen werk voor was. Het is een schitterende weg langs talloze stranden, kliffen en aan de andere kant regenwoud met als bekendste trekpleisters de Londen Arch en de indrukwekkende Twelve Apostles! We merken algauw dat in Australië alles draait om surf, beach and waves. We maken een stop bij Bell's beach, waar op dat moment de laatste voorbereidingen worden getroffen voor de Ripcurl Pro, een soort van oefendag voor de pers en kwalificaties voor de deelnemers. We konden nog net gratis een kijkje nemen, waren we een dag later, dan hadden we moeten betalen. Zoveel als we weten van voetbal, zo weinig weten we van surf en dat bleek hier wel

Wink
We zagen een presentatrice verslag doen met camera's voor haar neus en dachten, die zal wel bekend zijn hier dus hop ff wat foto's nemen! Konden geen goede shot maken want iedere keer zat er zo'n gozer met een mutsje voor...sprak een vrouw me aan wat een mazzel ik had dat ik de camera bij me had, want nu kon ik tenminste mooi een pica van dé Kelly Slater nemen...huh, who's that? Nou, dé legende en nummer 1 in de surfwereld...en die gozer met dat mutsje op
Laughing
We vervolgen de schitterende route langs de kust en Voor we de stop voor de nacht maken gaan we nog even het bos in bij Kennet River, in de hoop wat wildlife te zien. Het was ff turen, maar ja hoor daar zien we voor het eerst koala's! En we worden ook nog eens getrakteerd op 2 rondspringende kangoeroe's, nu voelen we echt dat we in Australië zijn!

Weer terug in Melbourne rijden we meteen door naar Brighton waar Sas woont. Super om haar weer te zien en dankbaar voor de gastvrijheid, we blijven een paar nachtjes slapen en touren de volgende dag door Melbourne, genieten van de stad, de highlights, de sushi tijdens lunch (jammie!!) en sluiten af met een echte Aussie bbq, want dat kunnen ze hier als de beste! Voor nu was ons weerzien kort maar heel toevallig gaan we elkaar weer zien in Byron Bay, wat zo'n immens land dan toch nog klein kan zijn...

We vliegen door naar Sydney, de andere metropool. Heel anders dan Melbourne, meer te vergelijken met New York denk ik, meer business, meer snelheid maar ook met hele mooie plekken als de (70!) stranden, de grootste natuurlijke haven met uiteraard de Harbour bridge en the Opera House. We verblijven eerst in Kings Cross, dé backpackers area, en kijken onze ogen uit. Zaterdagavond en de jongelui gaan op stap, meiden met mega korte rokjes op hakken waar zelfs Posh Spice u tegen zegt! Dit is tevens een redzone, maar het is moeilijk te zien wie nou de hoertjes zijn en wie niet...
Na een dagje sightseeing on our own spreken we de volgende dag (Anzac day, soort van 5 mei) af met Daan en Mark, vrienden via vrienden van Leon. Elkaar nog nooit gezien, gelukkig was Mark te herkennen aan zijn orange t-shirt, maar het klikte meteen! En na een gezellige dag met de nodige biertjes worden we uitgenodigd om bij hen komen logeren, super lief! We hebben hier echt een geweldige week, waarin we een dagje met hen op pad gaan downtown Sydney, gezellig samen eten, we relaxen en bij kunnen komen in hun appartement (fijn om weer ff 'thuis' te voelen) en we vrijdag meegenomen worden naar een echte Aussie footy match van de AFL; Sydney Swans v Carlton! Nou weet ik wel wat van voetbal, maar desondanks is het een makkelijk spelletje om te begrijpen en snel ook! Er gebeurt mega veel tijdens zo wedstrijd, die alles bij elkaar wel 2 uur duurt. En zo mooi om te zien dat het ook nog anders kan, gewoon met de bus naar het stadion waar alle supporters gewoon door elkaar zitten, na (de helaas verkeerde) afloop de zingende Carlton supporters gewoon probleemloos door de Swans supporters lopen...ging het in Nederland nog maar zo! En dat geldt niet alleen voor een voetbalwedstrijd, men gaat hier ook gewoon zo vriendelijk met elkaar om, de hele dag hoor je 'Hi mate, how are you doing', men staat netjes in de rij voor de bus en wacht op zijn beurt (dus zonder gedrang) en alle public bbq's zien er gewoon spic en span uit. Hoe vaak wij hier al niet tegen elkaar gezegd hebben; dat kan in Nederland écht niet! Dan is het ofwel besmeurd met graffiti of gesloopt...zo jammer...

Frown

Na deze leuke ervaring zijn wij ook Swans fan en kijken het nog geregeld als het toevallig op tv is! We waren eerst van plan zaterdag verder te trekken, maar ja 30 april en zelfs hier in Sydney vieren ze dat!! Die middag zien we (met redelijk plaatsvervangende schaamte) een hele optocht van oranje uitgedoste toeristen langstrekken onder luid gezang met niveau hondje van de bakker, dus dan weet je het wel...Maar goed, al het oranje wordt van zolder getrokken, bitterballen, frikandellen en kaasblokjes gehaald en let the party begin! Met een man of 12 borrelen we eerst bij Daan en Mark thuis en daarna lopen we met zijn allen (onder veel bekijks) naar de Coolabar waar de Orangeparty wordt gehouden. Je kon merken dat de organisatoren hier al enige tijd wonen want de nummers waren wel een beetje uit de oude doos, dus geen Fransje Duyts of Nick en Simon, maar ach we waren al lang blij om na 7 maanden weer eens nederlandse muziek te horen en op mee te bléren!
Met een katertje nemen we de volgende dag afscheid van Daan, Mark en Sydney, we hebben hier echt een fantastische week gehad!

Om wat tijd te besparen doen we de oostkust (die in onze ogen niet zo interessant is, vnl beaches, zeer jeugdige backpackers en party) gedeeltelijk vliegend, zodat we straks aan de westkust wat meer tijd hebben. Sas zei het al tegen ons voordat we in Australië waren en dan denk je ach we zijn wel wat gewend qua kilometers na Nieuw-Zeeland, maar echt, de afstanden zijn hier MEGA!! De maximale snelheid is 110 en de snelweg is meer een soort autobaan dus schiet ook niet erg op. We vliegen dus wederom van Sydney door naar Byron Bay, zo'n 750km verder noordelijk. Byron Bay is een gezellig, relaxed plaatsje op het meest oostelijke punt van Australië, Cape Byron. Aan de ene kant een beetje hippie aan andere kant beetje jetset aandoend. Populair onder de backpackers en surfdudes, je kan hier heel goed surfen, snorkelen, wandelen en duiken. Het weer is (eindelijk) weer lekker en ploffen dus ook regelmatig neer op het strand watching the surfers en de mooie ondergaande zon.
En zo leuk dat we Sas en John hier weer treffen! Samen maken we een flinke wandeling langs de stranden naar de lighthouse en na een borreltje nemen we hier dan echt afscheid van elkaar, wetende dat het wel weer even kan duren voor we elkaar weer zien

Frown

Met de bus trekken we door naar boven voor 2 dagen Brisbane en daar stappen we (weer) in een camper om het laatste stuk richting Cairns zelf te rijden. We zijn nu in de Sunshine state, maar van zon is weinig te merken op een paar goede dagen tussendoor na

Yell
In Sydney hadden we al nagenoeg de hele week regen, maar voor een stad is dat dan nog niet zó erg, maar ga je alleen maar langs beaches rijden en op campings staan dan baal je er goed van! Dat zal ook wel mee te maken hebben gehad dat wij de oostkust niet zo boeiend vonden, met een zonnetje zal het er uiteraard heel anders hebben uitgezien! we pakken de bekende highlights als Noosa (gezellige badplaats in groene omgeving), Fraser Island (grootste zandeiland ter wereld), Airly beach (uitvalsbasis voor Great Barrier Reef en zijn mooie Whitsunday islands), Mission Beach (flink geraakt door de orkaan Yasi begin febr en nog steeds bezig met opknappen) om tenslotte na 2 weken in Cairns aan te komen. Het jammere aan Australië is dat de excursies reteduur zijn en wil je toch iets zien je ook wel een excursie moet boeken....maar goed, we zijn nu zo dichtbij, dan moeten we toch wel de Great Barrier Reef gaan zien! Hoewel het aan land alleen maar regent is het 2 uur varen verder op zee gelukkig droog, maar er staat wel een stevige wind wat het snorkelen wel iets lastiger maakt. Met onze underwater camera bag vermaken we ons prima!! Het koraal is mooi en divers maar moet zeggen dat het aantal visjes e.d. behoorlijk tegenvalt, maar gelukkig wordt dat aan de westkust weer helemaal goed gemaakt!

Verlangend naar weer wat zon vliegen we door naar Darwin voor ons outback avontuur!!

Nadine

Vet, ook hier weer beetje heimwee gevoel, toch maar weer sparen voor volgende vakantie! Heb wel weer zin om jullie te zien hoor, geniet en tot over een paar weken! Liefs!
ps vandaag bruiloft van Nicole en Tommie gehad, was erg gezellig!