juud-leon.reismee.nl

Really Down Under - Outback !

Really Down Under !

Van de regen in Cairns vliegen we naar het tropische Darwin in het afgelegen Northern Territory. De route langs de oostkust is een niet te vergeten ervaring, maar de mooie woorden 'tourists don't like tourists' kloppen in ons geval wel, want eigenlijk verheugden we ons al weken op onze trip van Darwin naar Perth, een afstand van 4200 km waar we 5,5 week over kunnen doen, voordat we naar Azië vliegen.

De Kimberleys en de Gibb River Road

Op zich is deze route niet zeer uitzonderlijk aangezien vele reizigers deze afstand overbruggen, maar wij wilden het anders doen en niet via de highway, maar dwars door het afgelegen gebied van de Kimberleys rijden in West-Australië (WA). We gaan over de legendarische Gibb River Road, een onverharde weg van ca 700 km tussen Kununnura en Derby, een route waarbij je onderweg diepe canyons, gekleurde rotsen, watervallen en rivieren passeert. De Gibb River Road is jaarlijks van november tot april afgesloten in verband met de Wet season waardoor de weg volledig wordt weggespoeld. Oorspronkelijk is de Gibb River Road gemaakt als vee route, de weg heeft veel spoorvorming, rotsblokken en er lopen veel dieren (Koeien, kangoeroes, emoes ed.) Deze route is niet geschikt voor een normale 2WD camper en wordt ook verboden door de camperverhuurbedrijven dus hebben we een 4WD nodig en het liefst 1 waar je ook in kan slapen. Dit bleek nog een hele zoektocht, want ondanks dat het gebied zeer afgelegen ligt, is het de laatste jaren steeds populairder geworden en Dry season is dan ook hoogseizoen! Via via belanden we bij Robbie, een tussenpersoon in Darwin die een geweldige auto voor ons heeft gevonden, een Toyota Landcruiser waarin je kunt slapen en 1 van de beste 4WD's is om dit gebied mee te berijden. Het kost ons wel een godsvermogen, maar zeker de moeite waard!! Erg spannend allemaal, want we kenden eigenlijk niemand in onze naaste omgeving die deze route heeft gereden en stonden, buiten de informatie via internet, volledig blanco in dit geweldige avontuur!

Darwin

In Darwin merk je toch wel meteen een cultuurverschil met het zuiden, lastig uit te leggen. Er zijn veel Aboriginal gebieden hier, het heeft maar 2 seizoenen, veel wildlife en alles is ook een stuk duurder. Volgens insiders omdat het gebied zo afgelegen is en de transportkosten dus hoger, maar dat is onzin want veel handel komt juist hier in de haven binnen! We blijven hier 3 nachten en genieten van het heerlijke weer met de strakblauwe lucht en warme temperaturen, die de komende maanden onveranderd blijven. We gaan gezellig met Robbie (onze tussenpersoon) en zijn maleisische vrouw Margareth naar een lokale markt, wat een heerlijk volk die Australiërs! Veel locals komen daar op zaterdagochtend samen om te ontbijten van pancakes tot aziatische lekkernijen. We willen uiteraard graag meer informatie hebben over onze route, want zonder goede informatie kan het best gevaarlijk en vol risico's zijn! Het blijkt dat we veel geluk hebben, want gedurende het regenseizoen is er zoveel regen gevallen dat de Gibb River Road pas 1 week open is (normaal begin april, dus iedereen die deze reis voor april/mei had geboekt, had dikke pech). Nadeel hiervan is wel dat alle rivieren waar we doorheen moeten nog erg hoog staan! We hopen maar dat ze genoeg zakken. Robbie voorziet ons van heel veel info, goede wegenmappen, free campsites, echt super ! We gaan ook nog naar de Night Market, een leuke markt met veel souvenirs, krokodillen/slangen shows en talloze eettentjes waar je de gekste dingen kan eten, zoals krokodil/buffalo hamburgers en er is zelfs een poffertjes kraam. De nightmarket ligt aan het strand in het noorden en vanaf hier kan je een onvoorstelbare mooie zonsondergang zien. Helaas deden we dit met ongeveer 1000 anderen, maar dat maakte het tafereel niet minder mooi, een fantastisch uitzicht !

Het avontuur

Na 3 dagen is het zover, we kunnen de auto ophalen! Een schitterend bakbeest met een 3.2 liter motor, hoge ligging en 2 tanks voor 180 liter benzine en een snorkel (die we moeten gebruiken om door de rivieren te kunnen rijden) staat op ons te wachten! Hier gaan we de komende weken in slapen en moet ons probleemloos door iedere rivier loodsen...Helaas zuipt de auto als een tierelier, dus kunnen we niet harder dan 90 a 100 km per uur rijden, maar we hebben geen haast....De afstanden zijn hier enorm en planning wat betreft benzine en voedsel is essentieel, soms kom je een week geen stad en dus geen supermarkt tegen. We slaan dus flink veel eten in, gooien de tanks vol en tezamen met 20 liter water gaan we op pad. Onderweg passeren we geregeld de enorme Road Trains die met 110 km per uur door de outback razen. Een jongensdroom voor iedere vrachtwagenchauffeur want deze vrachtwagens hebben soms wel 4 of 5 aanhangers met een lengte van wel 50 meter. Heel indrukkend om te zien! Oke, soms ook beetje irritant, want de stofwolken kunnen kilometers blijven hangen en 1 trakteerde ons op een flinke ster in de voorruit, maar toch ook weer ideaal om achter te hangen, want dat scheelt weer benzine ;-)

Onze eerste bestemming is Litchfield National Park (NP) met de hoge termieten bergen (sommige wel 4 meter hoog), mooie kloven en fantastische watervallen waar je lekker in kan zwemmen. Bij binnenkomst is er een bosbrand waarbij de vlammen en dikke rookwolken over de weg slaan, maar we gelukkig doorheen kunnen rijden. Achteraf blijken dit preventieve bosbranden te zijn, wat ze hier regelmatig doen om echte bosbranden te voorkomen. Overnachten in de Nationale Parken hier is echt mooi, het is basic met toilet en soms een douche, kost ook maar paar euro, maar is heel gaaf, want het is (bijna) overal toegestaan om een kampvuur te maken, dus iedere avond voor donker hout sprokkelen en gezellig eten bij haardvuur...Heerlijk voor de legale pyromanen onder ons!

We rijden door naar Kakadu NP, een immens groot park waarbinnen de afstanden wel 200 km kunnen zijn. 1 nacht gekampeerd in het noorden, waar je op verschillende locaties oude rotstekeningen van de Aboriginals ziet en uitkijkt over Aboriginals gebied dat hier vlakbij ligt (Arnhem Land, toffe naam ;-)), hiervoor heb je een permit nodig om doorheen te mogen rijden. Onze 2e nacht in het park brengen we door in Gunlom (zuiden), op een afgelegen camping waarbij je tegen een enorme bergwand aankijkt waarvan een flinke waterval naar beneden dendert. Een flinke klim naar boven beloont ons met een waar paradijs met kleine watervallen en rotspartijen, waar je kunt zwemmen en een geweldig uitzicht hebt zover het oog strekt!

We rijden door naar het stadje Katherine (de enige stad tussen Darwin en Alice springs (1500km) waar we onze camper weer volladen met benzine, water en voedsel, de Mac gebruiken voor het internet en een dagje naar Katherine Gorge (Nitmuluk NP) gaan, een kloof net ten noorden van de stad. Om in Kununnura, onze volgende bestemming, te komen, moeten we 550km naar het oosten rijden, van Northern Territory naar West-Australia. Deze weg (Victoria Highway) duurt eindeloos, op het saaie af, onderweg zie je zelden auto's en daarom zwaait ook iedereen hier naar elkaar. Dat moet je in Nederland niet doen, want dan blijf je zwaaien! De snelwegschutter zou zich doodvervelen ;-). Bij de grens met West-Australia wordt je camper zwaar gecontroleerd door een quarantainebeambte, want het invoeren van fruit, groente, bloemen, zaden etc. is niet toegestaan. Daar gaat onze duur betaalde salade. We kunnen meteen de klok verzetten, want het wordt 1,5 uur vroeger hier en het tijdsverschil met NL wordt een stukje minder, nu slechts nog maar 5 uur. Door uren in de brandende zon te rijden is mijn rechterarm zo ongeveer zwart geworden, want wij rijden naar het oosten en de zon staat er permanent op!

In Kununnura kunnen we nog ff snel illegaal internetten, een zeldzaamheid hier in de outback, de spullen aanvullen en maken we ons op voor een detour (omweg) naar het zuiden, naar Purnululu NP (ook wel Bungle Bungles genoemd). 260 km one-way die we ook weer terug moeten rijden, maar absoluut de moeite waard! We overnachten eerst langs de snelweg, wat hier overal kan en gaan vroeg het park in. Ons dagritme is sowieso totaal anders nu, de zon gaat nl rond 18.00 uur onder en daarna wordt het behoorlijk koud en heb je weinig aan de avond, dus staan we 's ochtends rond 6 uur op (!!) en gaan we vaak al vroeg (rond 9) naar bed om zoveel mogelijk gebruik te maken van het daglicht. In het donker rijden is hier ook geen aanrader, want voor dat je het weet heb je een kangoeroe tegen je auto! In het park doen we de eerste echte goede ervaring van 'outbackrijden' op, we moeten over 50km onverharde weg en door 21 (!) rivieren heen, dus de bandenspanning verlaagd. We krijgen het advies van een australische toerist dat we de 4WD niet hoeven te gebruiken. Na 1,5 uur rijden door alle rivieren en modder zijn we in het park aanbeland en achteraf werd duidelijk dat we absoluut wél de 4WD wel moeten gebruiken! Dus blij dat we niet vast zijn komen te zitten. Hoe dan ook, het park is echt geweldig, een plateau waarbij door erosie ravijnen en valleien zijn ontstaan en de rotsen de vorm van bijenkorven met een oranje-zwarte kleur hebben gekregen. Wellicht het mooiste park dat we gezien hebben! Onderweg ontmoeten we regelmatig australische gezinnen die met de kids een 'wereldreis' door eigen land maken en waarbij de kinderen via internet/telefoon hun huiswerk doen voor school, echt geweldig! In de Outback heb je ook de grootste schhool; 'school of the air' waarbij kinderen in de afgelegen gebieden (omtrek 800km2) via radio en/of internet met webcams de lessen kunnen volgen. Na dit schitterende park rijden we weer terug en beginnen we aan de Gibb River Road! Het oostelijke deel is ook het meest slechte deel van de road, er zijn veel stenen op de weg en spoorvorming. Een lekke band kan je snel krijgen en iedereen rijdt met minimaal 2 reservebanden...wij hebben er maar 1...We hoorden verhalen over mensen die wel 3 lekke banden hebben gehad!

We overnachten een paar nachten in El Questro NP met zijn spectaculaire kloof, die we helemaal hebben beklommen, zwemmen in de warm waterbronnen van Zebedee Springs en sluiten af met Emma Gorge, een kloof eindigend in een mooi meer tegen de hoge bergwand aan. We rijden verder de Gibb River Road weer op en overnachten precies aan de Pentecost River waar we de volgende dag doorheen moeten! Gelukkig is het water al wat gezakt (tot 600 mm) en kijken eerst maar even hoe andere auto's erdoor gaan....Hier wil je niet vast komen te zitten want er zitten zoutwaterkrokodillen! Toch ff best spannend, maar gelukkig ging de auto er vlotjes doorheen! 50 km verderop werd de camper weer op de proef gesteld bij de iets lastigere Durac River waar het water nog iets hoger stond en we moesten slalommen naar de overkant...wat we uiteraard eerst afgekeken hebben bij een andere auto! 's Avonds overnachten we in de open natuur en kijken we naar een volle maan, een fantastische sterrenhemel en houden we een schuin oog op de loslopende stieren...

De volgende dag hebben we een aantal geweldige hoogtepunten op het programma: de mooie waterval van Galvans Gorge en Tunnel Creek, een ondergrondse grot met water tot boven je middel waar je doorheen kan waden. We overnachten hier illegaal op het parkeerterrein om 's ochtends verder te rijden naar Windjana Gorge met zijn schitterende bergwanden en zoetwaterkrokodillen die overal op de loer liggen. Het aantallen krokodillen is in dit deel van Australië gigantisch en je kunt op maar weinig plekken het water in ivm aanwezige 'salties' (zoutwater krokodillen, meest gevaarlijke) of zoetwaterkrokodillen, die doen in principe niks tenzij ze zich bedreigd voelen, dus ook geen prettig gezelschap ;-) We vervolgen de Gibb River Road richting Derby en de weg wordt al een stuk beter naarmate we de bewoonde wereld in komen. Een geweldige route en achteraf gezien een makkie!

Vanuit het slaperige stadje Derby zijn we doorgereden naar Broome, de afgelegen stad met het grootste aantal alcoholisten en waarbij je er in supermarkten beperkingen zijn aangebracht voor de verkoop van alcoholische dranken (maximum) en alleen vanaf 17.00 uur te verkrijgen. In Broome is het toegestaan om met je 4WD het strand op te gaan en de geweldige zonsondergang te aanschouwen. Kan ook op een kameel, maar wij geven de voorkeur aan onze 4WD. We vullen onze voorraden weer aan, checken onze mails, laden al onze apparaten weer op en rijden we via Cape Keraudren verder naar de mijnstad Port Hedland, een ongelofelijk lang en saai stuk door de outback met voornamelijk Road Trains die op en neer rijden naar de vele mijnen in dit gebied. We belandden uiteindelijk in (al)weer een mooi park, Karijni National Park. We hebben er ondertussen al zoveel gezien en de ene is nog mooier dan de andere.

We overnachten weer in de bewoonde wereld bij Tom Price. 500 km verder rijden we Exmouth binnen, gelegen op een schiereiland aan de westkust en bekend om het Ningaloo Reef. In het Ningaloo Reef hebben we 4 fantastische dagen, want het reef is ontzettend mooi, persoonlijk vinden we het veel mooier dan het Great Barrier Reef. Op de 5 basic campings gelegen aan het Reef (met beperkte plaatsen) loop je zo de zee in met je snorkel en zwem je in een magische onderwaterwereld waar we haaien, schildpadden, pijlstaartroggen en natuurlijk veel gekleurde vissen en koraal zien! Echt geweldig!!

Ook hier in het noorden zijn de meesten van onze buurtjes grijs en 50+, met hele hordes trekken ze bepakt en bezakt vanuit het zuiden naar het boven om de koude wintermaanden te ontlopen en te genieten van de zon en warmte in het noorden. Door Australiërs ook wel gekscherend 'the Grey Nomads' genoemd! We komen ze tegen op campings maar ook veelal als vrijwilliger in de nationale parken. We kunnen geen betere manier verzinnen om zo van je pensioen te genieten!

We zakken verder naar het zuiden richting Perth en doen nog een aantal plekken aan, waaronder Shark Bay met als hoogtepunt Monkey Mia, waar iedere ochtend wilde dolfijnen naar het strand komen om te worden gevoerd onder toeziend oog van, helaas, honderden toeristen. Maar na de 'ochtendshow' gaan veel mensen weg en als de dolfijnen voor de 2e keer komen is het een stuk rustiger en mag Juud er ook eentje voeren. Verder heeft Shark Bay het mooie uitzicht vanaf Eagle Bluff op de oceaan en Shell Beach waarbij het strand volledig bestaat uit alleen maar schelpen, apart gezicht.

Onze reis in West-Australië zit er bijna op, maar gaan eerst nog naar Kalbarri National Park met weer veel mooie kloven en als hoogtepunt Nature's Window met een fantastisch uitzicht. We overnachten in het relaxte stadje Kalbarri aan de oceaan en ervaren 's nachts voor het eerst een mini orkaan waarbij er behoorlijk wat sneuvelt en alle grijze duifjes in pyjama opgewonden hun sleurhut uitkomen om elkaar te helpen, want zo zijn ze ook weer! Onderweg overnachten we op veel mooie plekjes gratis langs de weg of in de nationale parken, nadeel is wel dat we soms dagenlang geen stromend water of douche hebben met soms alleen een WC, dus het is wel heel basic en niet altijd comfortabel, maar ach wel weer avontuurlijk! We zijn in een schitterende natuur en vaak niet alleen, want los van mensen zijn er ook veel dieren... Overdag wordt je letterlijk gek van de vliegen! En naast crocs en kangoeroes kom je ook emoes, hagedissen, aparte vogels, buffels en grasshoppers (oftewel sprinkhanen) tegen. Een keer was het zelfs zó erg dat we onderweg door een sprinkhanenplaag reden en letterlijk tegen de auto hoorde patsen, niet normaal!

Ondertussen zitten we onder de Tropic of Capricorn waarbij het klimaat veranderd en het kouder gaat worden, want in Perth is het winter aan het worden. Via Geraldton rijden we in de stromende regen naar Perth, waar we de laatste nachten via 'Air BNB' (een betaalde vorm van couchsurfing) verblijven bij Susan and John die hun huis ter beschikking stellen voor ons, waar we kunnen bijkomen van dit fantastische avontuur en waarvoor we uiteindelijk bijna 7000km hebben gereden!! En ons op kunnen maken voor de next continent....Azië.

Groetjes Leon en Judith

PS. We lopen nogal achter met ons weblog en over 2,5 week vliegen we weer naar huis toe en is het jaar omgevlogen, gezegend bevredigd met alle ervaringen. Uiteraard volgt ons weblog over onze 3 maanden in Azië en ons 'eindverslag' nog.

Voor alle foto's zie: https://skydrive.live.com/?cid=bbf52abe007954b9

Tim en Anne

Amazing story! We zijn wel ook erg blij als jullie terug zijn. Geniet van de laatste weken.

Groetjes,

Tim en Anne

Froukje

Lieve mensen, wat een geweldige reis hebben en zijn jullie aan het maken zeg!! zeker de moeite waard om die kant op te gaan! heel hard sparen dus. Heel veel plezier nog de laatste weken en tot snel!

liefs Frouk

André

Wat een geweldig avontuur, dit was erg spannend maar jullie hebben dit prima doorstaan, maar goed dat jullie een Toyota hadden!! De Vitesse vis was ook erg mooi!
Nog 15 dagen!!