juud-leon.reismee.nl

Cidade de Deus

Ola,

We zijn nu een week onderweg en via London, Madrid uiteindelijk in Rio de Janeiro
beland. Een stad vol contrasten die echt letterlijk het straatbeeld vertonen.
Om gehoor te geven aan de diverse adviezen hebben we gekozen voor de veilige wijk Ipanema, vlak naast de populaire wijk en strand Copacobana. Rio is opgedeeld in diverse stadsdelen waarbij het in sommige wijken 's avonds erg gevaarlijk kan zijn en vooral voor ons 'gringo's'.
Dit is meteen erg jammer, aangezien Rio een fantastische stad moet zijn en is, maar je het daardoor niet volledig kan ontdekken, hoewel anderen deze mening wellicht niet zullen delen.

De laatste weken voor vertrek uit NL was ontzettend hectisch en we hadden tot op de dag van vertrek (3 okt) nog veel zaken te regelen en dit ritme bleef ons nog even achtervolgen. De eerste dagen verbleven we in het hostel Girlfromipanema, genoemd naar een legendarisch nummer uit de jaren 60, bekend voor de liefhebbers.Om toch iets meer ruimte te hebben zijn we de laatste 3 dagen naar een ander hostel verhuist.

De eerste dagen hebben we de reis en alle indrukken op ons in moeten werken en niet veel gedaan, daar hebben we tenslotte nog een jaar de tijd voor. Brazilië is het enige land in Zuid-Amerika waar de voertaal Portugees is en dat is wel een redelijk struikelblok voor communicatie, want de Brazilianen zijn verder ook het engels niet bijster machtig. We hebben alle toeristische highlights bezocht, waaronder het Christusbeeld op de Corcovadoberg, de pittoreske wijk Santa Theresa, de trappen van Lapa, het beroemde Maracana Stadion (van de buitenkant, gesloten wegens verbouwing voor het WK 2014) en Sambadrome (bekende straat vanwege de carnavalsoptochten, maar ook gesloten op werkdagen), dus dat schoot lekker op.....(zie foto's) Verder is het heerlijk vertoeven op de boulevards van Copabana en Ipanema.

Cidade de deus, de film City of god over de favela's (sloppenwijken) is een gezichtsbepalend fenomeen voor de armoede in Rio de Janeiro. Er zijn in Rio zo'n 750 favela's die ca 3 miljoen mensen herbergen waarbij door afwezigheid van de overheid anarchie,drugshandel en geweld heerst. Deze favela's zijn tegen de bergen aangebouwd en vormen complete wijken met eigenhandig gemaakte voorzieningen. Er zijn tours die je meenemen door zo'n favela, maar dit hebben we niet gedaan aangezien we dierentuinen ook niks aan vinden, als je begrijpt wat ik bedoel.

De zaken die ons opvielen aan de Brazilianen waren dat zij bij de loterij winkels in lange rijen buiten stonden, de kopjes koffie wel heel erg klein zijn, de Brazilianen erg ijdel zijn en veel sporten, maar daarentegen onaantrekkelijker zijn dan gedacht (althans de vrouwen, de mannen heb ik niet op gelet ;-)), er weinig Brazilianen roken en dat op veel plaatsen ook
niet is toegestaan, arm en rijk naast elkaar wonen en Brazilianen heel gastvrij en vriendelijk zijn, mits jij zelf het initiatief neemt. Verder hebben we een hele leuke avond gehad in een echte Braziliaanse kroeg op Copacobana met Gizelle (een Braziliaanse waar we contact mee hebben gelegd via een vriendin van Judith) en veel info over Brazilië hebben gekregen.

Vanwege een lang vakantieweekend ivm een feestdag in Brazilië en het gevolg daarvan beperkt aantal accommodaties in Rio zijn we jl. zaterdag vertrokken uit Rio en zijn nu in een klein dorpje in het grootste Atlantische regenwoud beland midden in de natuur. Morgen vertrekken we naar Ilha Grande, een paradijseiland 150 km ten zuiden van Rio. Het is hier lente en regen is onze vriend(in), hopelijkzien we daar de zon !

Adios.....

Anneke

Leuk verhaal, mooi geschreven en meteen een goede herinneringen voor mij:-)
Goed om te lezen dat het gezellig was met Gizelle
Veel plezier groetjes Anneke

Mark

En ik maar denken dat jullie volgende week zouden vertrekken! De beschrijving is toch wel iets heel anders dan ons kleine rijke kikkerlandje.....

Groet en geniet,

Mark

ps. Uitslag Nederland - Zweden (4-1)

Leo en Willie (mam en pap)

Wat een leuk verhaal, goed geschreven. De eerste week zit erop. Ik hoop wel dat het weer wat beter wordt, want wat zon zou wel lekker zijn.
Tot schrijfs en veel liefs.

Lotje

Wow, het is begonnen!

Wat een leven. Begin inderdaad maar lekker rustig, jullie hebben tijd genoeg! Hou ons maar goed op te hoogte. Wel lekker om een saaie woensdag ochtend met jullie belevenissen te beginnen!

GENIET!

Groetjes Lot

Marloes (Thailand)

Goed Begin!!

Sarah

Wat leuk om jullie eerste verhaal te lezen!!

Geniet ze , dikke kus

Nadine

Wow, heel fijn dit bericht en prettig om zo van jullie avonturen op de hoogte te blijven! Hier is het bijna herfstvakantie, maar eerst moet ik alle rapporten nog maken, dus .........
Geniet! Liefs Nadine!

Joost Coopmann

Ik was even vergeten dat jullie al weg waren, ziet er allemaal goed uit. Foto's ook leuk, ik wist niet dat ze van Leon al zo'n groot beeld hadden gemaakt in Rio. Leuk om de verhalen te lezen, heel veel plezier met het vervolg van jullie reis. Geniet ze, groet Joost.

Vasili

Holaaaa...

Super dit verhaal en mooi de verschillende kanten beschreven. Ik hoop voor jullie dat de plaatselijke festiviteiten inmiddels voorbij zijn en jullie je weg kunnen vervolgen.
Zoek even op google naar de ontwikkelingen op Paaseiland. Chili schijnt het nu met een leger bezet te houden. Ik heb voor jullie al het een en ander uitgezocht en voor zover ik het nu kon zien wordt het reizen ernaar afgeraden . . ! Hou jullie op de hoogte. .

Liefs . . Norka en Vasili

(Wij hebben nog een extra echo gehad en alles gaat super !!)

Jaakje en Sven

Wauw op wereldreis!!? Man Leon, wat heb jij al wat afgereisd in de 2 jaar dat we elkaar in Thailand leerden kennen. Wat cool dat jullie dit doen. Een vriendin van mij is ook een maan geleden met haar vriend vertrokken voor een wereldreis.
Sven en ik hebben besloten dit jaar weer naar Thailand te gaan. We willen rond half november gaan voor 4 weken dit keer. Willen graag met de kerst weer in NL zijn.
We wonen en werken nog steeds op Mallorca, Sven nog steeds in´t restaurant en mijn zangcarriere komt hier lekker van de grond.
Leuk dat jullie ons hebben toegevoegd om jullie reisverhaal te ontvangen. Heel erg veel plezier op jullie grote reis en dan wachten we op jullie volgende verhaal.
Liefs Jaakje en Sven

Eric de Man

Hoi Leon en Judith, Mooi verhaal. Erg leuk om jullie zo te kunnen volgen. Jammer dat het voetbalstadion en de bekende straat dicht waren. Alvast veel plezier bij de volgende pleisterplaats. Een paradijseiland, dat klinkt goed.

Irene

Super om te lezen hoe jullie je daar vermaken...mooie foto's ook!

Inderdaad jammer, dat je Rio niet helemaal kan beleven zoals je zelf zou willen (ivm veiligheid)...en dan is zo'n aapjeskijktour door de favela's inderdaad ook niet de manier, lijkt me...tja...
k hoop dat het weer wat beter gaat worden voor jullie, tis hier in Nederland wel zonnig op dit moment, maar ik moest vanochtend krabben...dus tis wel koud hier...

Geniet nog maar lekker door daar!

Puk & Paul

Hoi Juud & Leon.

Wat een gave foto's hebben jullie al gemaakt! Ziet er mooi uit. Is het eten daar lekker? Vandaag is de deurby (Nec-Vitesse). Ik zal je proberen hierover op de hoogte te houden. Ik vind het erg leuk om jullie zo te kunnen volgen. Hier gaat alles z'n gangetje.. 7 november gaat Paul de marathon in New York lopen. Hij is daar best wel zenuwachtig voor.. Maar dat gaat hij wel halen.
Ik wens julllie nog veel plezier daar. Geniet ervan!
Ik stuur binnenkort weer een berichtje.

Veel liefs, Puk & Pul