juud-leon.reismee.nl

Buenos Aires, swingende stad van de Tango !

Buenos Aires, swingende stad van de Tango !

Van 31 oktober tot 13 november zijn we in deze geweldige stad verbleven.Buenos Aires, een stad met 2,5 miljoen inwoner en een zeer aangename sfeer en heerlijk klimaat. In tegenstelling tot de meeste Zuid-Amerikaanse hoofdsteden is Buenos Aires een redelijk veilige stad met een makkelijk metrosysteem, maar zeer complex bussysteem, dus reisden wij voornamelijk met de metro, voor 20 eurocent reis je de hele stad door.

Qua ligging is Rio de Janeiro mooier, gelegen tegen de bergen aan en met zijn adembenemende stranden, daarentegen heeft Buenos Aires weer een warmere sfeer en meer historie en heeft door de eeuwenlange spaanse kolonisatie ook een europese uitstraling. Buenos Aires is ook veel goedkoper en de taal (spaans)iets makkelijker te begrijpen dan het lastige Portugees in Brazilië. In Buenos Aires is het verschil tussen arm en rijk ook veel minder te zien en ook minder bedelaars. De mensen begroeten hier elkaar met een zoen op de wang en dat gebeurd zelfs bij ons 'toeristen' soms. Bovendien is het eten er heerlijk, vooral veel vlees en empanadas, maar pastas en pizza's zijn hier ook volop te krijgen aangezien 1/3e van de bevolking italiaanse roots heeft. Als wijnliefhebber kan je je hier ook goed vertoeven. Uiteraard staat Buenos Aires ook bekend om de mekka van de Tango die op diverse plekken ook spontaan op straat wordt gedanst.

Onze eerste week stond in het teken van spaanse les, 5 dagen lang hebben we met een klein groepje (4 personen) in de schoolbanken gezeten en hadden 4 uur per dag les van half 10 tot half 2. 's Ochtends liepen we dan heerlijk mee in de flow van de 'porteños' die naar hun werk gingen, op onze slippertjes heerlijk in het zonnetje om intensief de lessen te volgen. Erg leuk, maar een lastige taal, alles werd in het spaans verteld, dus we moesten ook echt bij de les blijven. 1 week les is eigenlijk veel te kort, maar gelukkig blijven we nog ruim 2 maanden hier in Zuid-Amerika en kunnen dus nog flink oefenen. Via onze taalschool verbleven wij deze week in een gedeeld appartement, tezamen met Argentijnen en Peruanen.

's Middags gingen we de stad verkennen en iedere dag stond er weer een andere wijk op het programma. we hier ook heel wat kilometers gelopen en als de weg vroegen, werd dit altijd uitgelegd in 'cuadras' oftewel het aantal blokken dat je moet lopen. De stad houdt 's middags nog steeds een traditionele 'siesta' en zijn veel winkels gesloten. Er wordt pas na 22.00 uur gedineerd en bars of discotheken vullen zich pas na middernacht. Buenos Aires kent fantastische wijken zoals Monserrat waar de Casa Rosada (presidentieel paleis) gevestigd is en in het weekend geopend is voor publiek. Verder ligt in deze wijk Plaza de Mayo, beroemd om de Dwaze Moeders, moeders van verdwenen kinderen die 30 jaar lang iedere donderdag hier zwijgend gedemonstreerd hebben tegen het militaire gezag 'Junta' en uiteindelijk wereldwijd veel aanzien hebben gekregen. Verder hebben wij in de sjieke wijk Recoleta met veel ontzag gekeken naar de gigantische graven (compleet gebouwen met zuilen) op het kerkhof waar beroemde Argentijnen, zoals Eva Peron begraven zijn. De volkswijk Boca, beroemd om de geboorte van de tango, de kleurrijke huisjes en uiteraard de wijk van Maradona (Boca Juniors). Veel toeristen zie je in de wijk Palermo, de wijk met de botanische tuinen, vele restaurantjes, hippe barretjes en nachtclubs. In 1 van de oudste wijken San Telmo loop je in de straten met grote keien en de kleurrijke cafeetjes, antiekwinkeltjes en koloniale huizen, op zondag de markt met live tango shows en de vele toeristen. Verder kan je ook heerlijk shoppen in het centrum,in de straat Florida, de autovrije zone. Met Avenida 9 de Julio heeft Buenos Aires de breedste laan ter wereld die dwars door de stad loopt en eindigt bij de Obelisk (Beeld ter viering van de onafhankelijkheid), deze laan telt 14! rijbanen, dus een autootje hebben we maar niet gehuurd.

Uruguay

Tussendoor hebben we de 3 uur durende ferryboot naar Uruguay genomen om uit te stappen in het pittoreske plaatsje Colonia de Sacramento, waar je heerlijk kunt wandelen in de historische binnenstad met diverse musea, cafeetjes en terrasje. Heerlijke rust heerst er hier, de Uruguyanen zijn veel relaxter dan de Argentijnen, alles wordt rustig aan gedaan en zelfs de auto's stoppen hier voor je als je de straat wilt oversteken. Verder is opvallend hoeveel mensen er hier met hun maté (thee) rondlopen. Een thermoskan met heet water onder de arm waarmee ze hun speciale maté kop vullen, hierin bevind zich de maté, met veel vitaminen en mineralen en ze drinken dit met een metalen/houten filter of rietje en smaakt als zoete, sterke thee. Wel een raar gezicht als je dit in de winkel of de bank ziet. Verder zijn we een dagje naar de hoofdstad Montevideo gegaan, een echte grote stad, zonder veel highlights, met een lange boulevard langs de zee. 90 % van de bevolking van dit immense land concentreert zich in de steden aan de zuidkant van het land, aan de zee.

Vervolgens hebben we nog een aantal dagen in Buenos Aires doorgebracht en met een city tour de stad doorkruist om niks te hoeven missen van deze stad waar we ruim 2 weken hebben genoten van alle geweldige attracties. Ondertussen zijn we verder gereist naar Puerto Madryn (1300 km verder en 17 uur bussen in een hele relaxte bus), het begin van het buitenaards mooie Pategonië, waar we walvissen, zeeolifanten, pinguins en diverse andere wilde dieren gaan spotten, maar dit zullen we in het volgende verslag vertellen. Verder zullen we tussen 27 november en 7 december ons hoogtepunt in Zuid-Amerika beleven, want we hebben een last minute kunnen bemachtigen op een expeditieboot naar Antarctica en zullen dus 11 dagen op het 6e witte continent verblijven waar de natuur de baas is.

Ciao Judith en Leon

Lotje

Juud en Leon, wat super weer allemaal. Antartica moet geweldig zijn. Wat een mazzel dat jullie nog een trip(je) hebben kunnen boeken!

Bijf genieten en maak maar veel foto's! Hebben wij er hier ook nog wat aan!

x Lot

Marloes (Thailand)

Goede verhalen en mooie foto's.
Te gek dat jullie naar Antartica gaan. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.

Hier heeft het gevroren vanacht. Ik moest krabben vanmorgen en het gaat misschien ook nog sneeuwen van het weekend.

Liefs Loes

Esther

Lieve, lieve, ik ga duimen dat alles goed gaat met de creditcardafschrijving om naar Antartica te gaan! Super dat dit nog gelukt is. Nemen jullie een beetje maté voor deze theedrinkster/gezondheidsfreek mee, ben heel benieuwd hoe heilzaam deze is!
Dikke kus voor beide

Myra

Hey Juud en Leon,

Gaaf om jullie belevingen weer te lezen.
En lukt het ook een beetje met de Spaanse taal (vond de cd Spaans voor beginners trouwens nog in je auto...zat nog in de cd-speler. Ik waag me er maar niet aan).

Ben heel benieuwd naar de verhalen en foto's van Antarctica. De ouders van Bart waren er erg van onder de indruk!

Geniet ervan!

X

David Stoffels

Hallo Leon,

Erg leuk om je belevenissen te lezen, dat moet wel een enorme indruk maken allemaal.. ik ben jaloers hoor.
Veel plezier nog met alle ervaringen die jullie op zullen doen daar!

Gr,
David

Petra Wallin

Wauw wat een geweldige verhalen! Wat mooi om dat te beleven en erg leuk om te lezen. Groetjes Petra

Lor@ine

Stiekum ben ik toch niet jaloers ;-) Want hier in Sweet Sranang (Heerlijk Suriname) is het PRACHTWEER! 40 GRADEN elke dag! Hoezo, slecht leven ;-)?

Geniet ze!

Liefs Loraine vanuit Suri

Lara

hoi,
leuk dat jullie dat allemaal meemaken,
liefs van Lara

Lise

Yo, wat een te gekke reis al!!!!! ben jaloers! en Antartica...wow:) super viel spaB nog!!
dikke kus xx
en fijne Sint alvast

Erica

Hey Juud en Leon,
Fantastisch wat jullie doen! Wat een geweldige verhalen, ik ben jaloers!
Geniet en doe Nick de groeten in Antartica

liefs Erica

Ruud

Nog een jaar dan zitten we ook in Buenos en Montevideo. Benieuwd naar jullie Antarctica foto's en verslag

Eric de Man

Jullie weten in de verhalen de sfeer van een plaats heel goed over te brengen, klasse. Mooie foto's ook.
Ben heel benieuwd naar Antartica. Het is daar nu zomer, maar neem de winterjas wel mee ...

Karel

Ik heb je fotos bij Marijke bekeken, grandioos. Ik vind het fantastisch wat jullie doen. Ik benijd jullie.
Veel groetjes en alvast hele bijzondere feestdagen.
Groetjes van Karel

Willie

Leuk om de berichten te lezen die ze jullie sturen, ben benieuwd naar de foto's van Antartica.

knuffel van je mum en schoonmum.

p.s Karel heeft bovenstaand berichtje op de computer van Marijke en Paul geschreven. Lief van hem hè.

Marlot, George, Corene en Linde

Hoi Leon en Judith!
Wat ontzettend te gek dat jullie zo'n reis maken!
Ook heel erg leuk om de foto's te bekijken.
We zijn benieuwd naar het volgende!

We hopen dat jullie er flink van genieten.

Liefs uit Scharwoude

Puk Dekker

Hoi Juud en Leon,

Allerlei eerste allerlei beste wensen voor 2011! Bij jullie is het lekkerder weer dan hier. Paul gaat vanavond voor een paar dagen op wintersport. Fijn om te lezen dat jullie je nog steeds gord vermaken!
Geniet nog lekker samen en we mailen nog wel.

Liefs, Puk x x

Jan en Mia

Judith, Jouw PC heeft plaats gemaakt voor een laptop. Hier een eerste berichtje. We genieten van jullie verhalen en foto´s. Wij nemen wel genoegen met Reit im Winkl. Ook erg leuk hoor.
Leon en Judith nog veel reisplezier. We kijken uit naar volgende verslagen en foto's. XX Mia en Jan.

Peter en Tonny

Wij willen de hartelijke felicitaties overbrengen met de geboorte van jullie neefje Douwe.
Andre deed tot 29 januari "vrij nuchter" maar wat is hij trots!! Hij is in een keer een echte opa!
Nog heel veel mooie avonturen de komende maanden.

Groeten van Peter en Tonny