juud-leon.reismee.nl

Amazing Patagonia

Ola amigos! Daar zijn we weer met een volgend verslag....Ja, ja, jullie hebben er lang op moeten wachten, we kregen al diverse vervolgverzoeken binnen, maar ook met reizen, plannen en de vele foto's die we nog moesten uitzoeken kan je druk zijn

Wink
Daarbij werkte het digitaal netwerk ook niet altijd overal...

Allemaal de beste wensen nog voor 2011, ons goede voornemen is om wat sneller ons blog vol te schrijven... leuk om te merken dat iedereen graag van onze avonturen op de hoogte gehouden wilt worden!

Nou, waar waren we gebleven...Na ruim 2 weken in druk Buenos Aires zijn we half november na een lange busreis door the middle of nowhere (maar in first class stoelen mét bingo) Patagonië binnengekomen met bestemming Puerto Madryn. Dit plaatsje ligt aan de Atlantische kust vlakbij het schiereiland Valdés, een wereldberoemd natuurreservaat dat op de Unesco-lijst staat. Het gebied is vooral beroemd wegens de zeer rijke fauna; zeeleeuwen, walvissen, pinguïns, zeeolifanten en vele vogelsoorten. We voelen ons er gelijk thuis; het weer, de ligging, alles is heel relaxed en we besluiten ook meteen om er een week te blijven. Vermoeid en hongerig na de lange busreis zijn we bij een strandtent lekker gaan lunchen en we werden meteen getrakteerd op walvissen, hoe gaaf is dat! Gewoon vanuit je luie strandstoel onder genot van een tosti met verse jus walvissen spotten!

Cool

Het soort dat je hier tegenkomt is de Southern Right Whale, ook wel Zuidkaper genoemd. Het is een grote walvis, gemiddeld 16m lang en 60 ton zwaar met een kop waarop een soort van zeepokken groeien, kortom het is niet de knapste van het stel. Maar wel leuk om naar te kijken, want ze duiken naar voedsel en springen dan eerst in de lucht, duiken in het water en laten dan heel mooi hun staart zien, echt gewéldig!

Uiteraard hebben ook wij het schiereiland Valdés bezocht en met name de walvistocht was fantastisch, om zo dichtbij te mogen zijn en ze zo goed te zien én horen is echt onbeschrijfelijk. Maar het gebied is niet alleen de thuisbasis van deze Zuidkaper, het is ook een voortplantingsgebied voor zeeleeuwen, zeeolifanten, pinguíns en orka's en op het land zelf zie je guanaco's, mara's (patagonische haas) en nandoes, waarvan we (behalve orka's) ook genoeg gezien hebben tijdens de tour.

In het nabij gelegen Punta Nimfas zijn we bij deze eerder genoemde zeeolifanten op bezoek gegaan, deze dieren behoren tot de grootste levende zeeroofdieren en danken hun naam aan de grootte en slurfachtige neus van de mannetjes. We waren de enige op deze trip met 2 gidsen, wat een luxe! Veel gehoord over het gebied rond Puerto Madryn, de dieren op het land en uiteraard deze zeeolifanten. Het zijn enorme beesten en je zou het niet verwachten, maar nog best gevaarlijk ook! Schijnt dat ze met hun logge lijven behoorlijk snel kunnen zijn, dus daar liepen we dan tussen met soms maar 1 meter afstand, bbrrr...In deze tijd van het jaar liggen ze veel op het land om hun huid te vervangen (molting), dit kun je ook goed zien op een paar foto's. Overal op het zand lagen stukken vel en trouwens ook veel mooie schelpen en fossielen. Wat ze er niet bij hadden verteld was dat we, om op dit strand te komen, van een steile rotspartij naar beneden moesten afdalen, leuk voor iemand met hoogtevrees!

Surprised
Leon heeft vooral op de terugweg naar boven er aardig om kunnen lachen en een paar filmpjes en foto's gemaakt, die ik dus zeker niet ga plaatsen
Tongue out

Na een heerlijke week in deze superplaats (zijn nu al verliefd op Patagonië) gaan we per vliegtuig van Trelew naar onze volgende bestemming Ushuaia, Fin del Mundo, oftwel einde van de wereld. Na weken van zon en lekkere temparaturen komen we terecht tussen de bergen met besneeuwde toppen, meren, bossen, gletsers en het Beagle kanaal. Een heerlijke afwisseling! Zeker in deze tijd van het jaar (december), krijgen we toch nog een beetje een kerstgevoel en dat is best fijn. Voor het eerst zien we echte kerstwinkeltjes en sfeervolle etalages en cafeetjes.

Argentinië claimt met Ushuaia de zuidelijkste plaats ter wereld te hebben, eigenlijk is dat het Chileense Puerto Williams, maar aangezien Ushuaia een stad is, hebben ze wel de zuidelijkste stad ter wereld. Het ligt in de provincie Vuurland en telt ongeveer 50.000 inwoners.De 'eerste' bewoners van deze stad waren zware criminelen, de Argentijnen volgden het voorbeeld van andere landen, die gevangenissen op een eiland bouwden (in dit geval het eiland Vuurland), zodat vluchten zo goed als onmogelijk was. De gevangenen werden te werk gesteld in de houtwinningsindustrie rond de stad. Zij zijn uiteindelijk de kolonisten die de stad hebben gebouwd. De gevangenis is nu een museum.

De eerste dagen hebben we alleen maar lekker rondgeslenterd, gewinkeld, spullen voor onze trip naar Antartica ingeslagen en voetbal gekeken. Toen waren we wel toe aan iets actiefs en wilden we de gletsjer van Ushuaia beklimmen. Dat was wel ff wennen, want onze conditie was aardig achteruitgegaan en steil was het! Maar helaas bleef het bij een poging want halverwege werden we overvallen door regen en hagelbuien! Volgende dag onze conditie verder gaan opbouwen in het park Tierra del Fuego. In dit park kun je verschillende trails volgen en uiteraard moesten wij er weer 2 achter elkaar lopen, dus op het eind aardig kapot. Maar schitterende omgeving met leuke beestjes. En dan ben je aan het 'einde van de wereld' en wat kom je tegen....Nijmegenaren! Zo zie je maar weer hoe klein de wereld eigenlijk is....

De meesten van jullie hebben al een voorproefje kunnen lezen in de Reiskrant van de Telegraaf van 8 januari, maar binnenkort een uitgebreid verslag van onze kant over de (tot nu toe) highlight van onze reis....Antartica!!

Tot snel!

lise

yoooooo, hoe gaaf!!!! wat een superduper trip:)
kan niet wachten op de antartica stories/pics!
dikke kus xxx

maurice

he maatje wat super man !!! niet normaal meer die fotos ben blij dat jullie het naar je zin hebben gr xxx

Lotje

He Globetrotters,

Wat een leven, zeg! Heerlijk om jullie belevenissen te volgen. Ben erg benieuwd naar Antartica!

Blijf genieten! x

Saar

Wat een heerlijk verhaal weer om te lezen!!!!!

Blijf genieten van al het moois en elkaar!!!

xx Saar

henk en ria duijf haalderen

fijn dat het goed gaat
we missen je wel bij voetbal maar je komt nog wel
het aller beste en hele goede reis en veel plezier

Myra

Alweer zo'n gaaf reisverslag!
Heb het stuk in de Telegraaf gelezen.. echt gaaf joh!

Heel veel plezier weer!
Ben benieuwd naar de volgende fotoreportage en reisverslag.

XX Myr

Suzanne

hey!!!
jullie blog wel gevonden, maar jullie facebookaccounts niet....als ik terug in NL ben ga ik eens rustig jullie verhalen lezen.
Leuk jullie te ontmoeten! heel veel reisplezier en tot op facebook of in real life ;)
Alle goeds, groetjes, Suzanne

Tim & Anne

Wat een schitterende kiekjes en weer een leuk verslag erbij. We zijn erg benieuwd naar het verslag over Antartica.

Geniet van al het moois wat jullie nog tegen gaan komen!

Groetjes X Tim & Anne

Nadine

Top hoor jongens! Zoooooo veel avonturen!!!!! Mis jullie wel hoor! Zelf met Remi in de zomer een reis naar Canada geboekt, dus gelukkig ook weer avontuur op de planning! Geniet en ik wacht met spanning op jullie volgende verhaal! Dikke kus!

Ans en Theo Rutjes

Weer zo'n mooi verhal met prachtige foto's. Je kunt je helemaal inleven in jullie reis!
Hier is het op het ogenblik hoog water, wat veel kijkers naar ons dorp brengt. De waard staat onder water en de bevers liggen op de boomstammen,die met de verrekijker te zien zijn. Erg gaaf! Natuurlijk niet te vergelijken met wat jullie meemaken.
Heel veel groetjes xx

Jaakje en Sven

Wauw, wie van jullie verteld hier zo´n mooi verhaal. Zo te lezen Judith, want uit het verhaal te lezen ben jij degene met hoogtevrees ;-)
Echt leuk om te lezen wat jullie allemaal mee maken. Klinkt echt als een reis die voor de rest van je leven in jullie geheugen is gegrift.
Hoe lang is de reis nog?

Groetjes en liefs

Froukje

He lieve mensen, wat een fantastishe verhalen en fotos zeg, Juud je bent een geboren schrijfster (nieuwe carriere), kijk echt uit naar jullie hoogtepunt Antartica!! Ik lees in ieder geval de verhalen met heel veel plezier en natuurlijk mis ik jullie!! heel veel plezier xx

Hans Weijenberg

Ben zelf net terug van vakantie en heb met veel plezier de verhalen over New Zealand gelezen en de foto's bekeken. Veel plezier verder op jullie doortocht.

Op kantoor is er niet veel nieuws te melden qua bekenden.