juud-leon.reismee.nl

Peru, het land van de Inca's

Peru, het land van de inca's.

Hierbij ons reisverslag van Peru, een heel bijzonder land met fabelachtige Inca-ruïnes, spectaculaire berglandschappen zoals de Colca Canyon, de lama's, mysterieuze woestijntekeningen, de legendarische Nazca lijnen, de gigantische kustlijnen met prachtige stranden, de amazone in het noorden bij Iquitos, de wereldstad Lima en niet te vergeten het wereldwonder van Machu Picchu in Cusco. Peru is een land met eigenlijk teveel attracties om allemaal in een paar weken te zien. Tijdens onze reis in Peru hebben we een aantal van deze highlights mogen meemaken en de cultuur kunnen proeven. Wij zijn achtereenvolgens gereisd van Cusco naar Arequipa, Nazca, Ica en Huacachina (heeft niets met China te maken) en vervolgens via Lima door gevlogen naar de stranden van Punta Sal en het surfgebied Mancora in het noorden bij de grens met Ecuador.

Cusco

Vanuit het prachtige Bolivia zijn we na een flinke busreis beland in de mysterieuze stad Cusco, een hele aparte stad en niet alleen om Macchu Picchu, de verborgen inca ruïnes in het hooggebergte. Deze toeristische stad heeft gigantisch veel te bieden, de kleine sfeervolle steegjes met de heerlijke restaurantjes en het grote plein, Plaza de Armes midden in het altijd levendige centrum, vlakbij ligt secret valley, de heilige vallei met de talloze inca ruines. Cusco was voor ons bijkomen van de ervaringen en indrukken van de afgelopen maanden en onze wonden likken, want door diverse lichamelijke ongemakken hebben we weloverwogen besloten niet naar Machu Picchu te gaan. Het is ontzettend toeristisch, duur en kost veel tijd om er te komen. Maar de 5 weken op een hoogte tussen de 3000 en 5000 meter is ons niet in de koude kleren gaan zitten, Wellicht dat we hier ooit heel veel spijt van gaan krijgen, maar op dat moment een goede beslissing (lees: reismoe). Cusco ligt in een dal en hult zich in een bijna constante lage sluierbewolking, waardoor de stad erg mysterieus oogt. Het klimaat in Cusco is erg gevarieerd, zon wisselt zich heel snel af met bewolking en motregen. Tijdens ons verblijf hebben we heel wat neerslag gehad, we waren hier tenslotte ook in het regenseizoen en dat hebben we ook in onze vervolgreis in Peru geweten.

Arequipa en Colca Canyon

Arequipa

Na een nachtbus van 10 uur zijn we beland in Arequipa, dit is met zijn 1 miljoen inwoners de tweede stad in Peru (na Lima) in het zuiden van het land, op een hoogte van 2325 meter boven zeeniveau. De Plaza de Armas (ja, alle pleinen in Peru heten Plaza de Armes) wordt als één van de mooiste van Peru bevonden. Deze prachtige stad is vrijwel volledig gebouwd uit witte gebouwen en heeft daarom ook de bijnaam de 'witte stad'. Je vindt er de prachtige Catedrál en winkelgalerijen in koloniale stijl. Ze noemen Arequipa de stad waar het altijd lente is, maar daar hebben wij weinig van gemerkt. Iedere ochtend werden we wakker met een strak blauwe lucht en een zonnetje die steevast 's middags plaats maakte voor flinke regenbuien. Arequipa stond voor ons in het teken van de Colca Canyon en daarvoor is het de ideale toegangspoort.

Colca Canyon

Colca Canyon is de kloof van de Colca in het zuiden van Peru. Hij ligt ongeveer 160 kilometer van Arequipa vandaan. Hij is meer dan twee keer zo diep als de Grand Canyon in Amerika. Alleen zijn de muren niet zo recht als bij de Grand Canyon. Door de rare vormen van het landschap (terrassen) en de twee grote kloven is deze plek gemakkelijk te vinden op satellietfoto's. De Colcavallei is een kleurrijk gebied met dorpjes die door de Spanjaarden ontdekt zijn. De lokale bevolking houdt zich echter nog altijd aan de oude tradities en leefwijze en maken dus nog altijd gebruik van de landbouwterrassen.Cruz del Condor is een toeristische plek. De kloof is het woongebied van de Andescondor, een dierensoort die overal ter wereld wordt beschermd. Ze vliegen door de kloof, meestal 's ochtends en 's avonds. De condors worden al jaren bekeken door toeristen, die erg dichtbij de condors kunnen komen. Soms vliegen ze zo'n 5 meter van je vandaan over je heen. Vanaf dit punt is de kloof 1200 meter diep. Door het regenseizoen hebben we helaas geen condors kunnen spotten, ze blijven dan onder de rotsen zitten en ze bleken al weken niet meer gezien te zijn, jammer.

We hebben een 2-daagse trekking door de Colca Canyon gemaakt wat erg intensief was, de uitzichten waren schitterend, maar het traject was (vooral de 2e dag) loodzwaar. We werden om half 4 's nachts opgehaald bij ons hostel om eerst 160 km in de bus door de bergen heen te rijden, op sommige stukken zag je helemaal niks meer, zo mistig was het daar. Vervolgens hebben we een afdaling gemaakt van 6 uur naar de rivier die in de kloof ligt met als doel om uit te komen bij onze overnachtingsplek 'paradise' genoemd. Tot aan het middaguur was het heerlijk weer en we liepen met een groep van ca 8 man. Na de lunch begon het al te betrekken en moesten toen nog 3 uur lopen naar onze paradijs, dus poncho's aan en hiken maar. Uiteindelijk aan het einde van middag beland in 'paradise', volledig doorweekt, koud en bekaf. Ik zal kort uitleggen hoe onze accomodatie 'paradise' er precies uitzag. Ik kan dit het beste omschrijven als een bungalowpark met een tiental bamboe hutjes, zonder verwarming, elektriciteit, zand als ondergrond en 2 bedden, dus echt Paradise. Na aankomst werd het binnen het uur al donker en we hadden nauwelijks warme kleren bij ons en we konden ook niks drogen, dus meteen het bed in, want je zag toch niets en de enige manier om warm te worden. Om 5 uur 's ochtends werden we gewekt door onze gids voor de terugtocht. Met onze nog half natte kleren 3,5 uur steil omhoog klimmen. Dit is absoluut met stip onze zwaarste onderneming ooit en ik (Leon) ben heel wat gewend. In praktijk zo'n 20 passen lopen en 1 minuut uitpuffen om dit nog 3,5 uur te herhalen. We konden ook met muilezels omhoog, maar daar waren we te eigenwijs voor. We hebben ons het snot voor de ogen gelopen en waar wij de vorige dag bij de afdaling een kwartier voor liepen op de rest, liepen we nu een kwartier achter op onze groep. Uiteindelijk de top bereikt en dat was een behoorlijke overwinning. Achteraf was het een geweldige track, zeer basic, maar de omgeving en uitzicht waren fantastisch.

Nazca

De stad Nazca staat bekend om de Nazcalijnen: de vele dierfiguren, geometrische figuren en rechte lijnen die ontdekt zijn op de zogenaamde Nasca-pampa. Deze figuren zijn het beste vanuit de lucht te observeren omdat de figuren soms tientallen meters lang zijn. In het recente verleden hebben veel onderzoekers een verklaring trachten te vinden voor de aanwezigheid van deze zogenaamde maar een duidelijke redenering is nooit naar voren gekomen, het blijft legendarisch.

Huacachina

Huacachina is gebouwd bij een oase. Het dorp is erg gericht op toerisme, voornamelijk door de faciliteit sandboarden. Er is de mogelijkheid om de geheel omringde zandduinen te beklimmen, door middel van een buggy of te voet, en naar beneden te surfen door middel van je snowboard. Deze bergen zijn honderden meters hoog. Omringd zijn allerlei winkels en restaurantjes, gericht op toerisme. Het lijkt erop dat Huacachina zijn beste tijd heeft gehad, redelijk vervallen, maar de locatie blijft heel apart, vele lokale peruanen gaan hier tijdens de vakanties naartoe om heerlijk tot rust te komen. Op het moment dat wij er waren, was het erg rustig en hebben daar heerlijk kunnen relaxen.

Lima

Lima is de hoofdstad van Peru en met meer dan vier miljoen inwoners ook de grootste stad van het land. Lima ligt in het dal van de rivier de Rimac, aan de kust van de Grote Oceaan. Lima's klimaat is vochtig maar subtropisch mild, zonder extreme hitte of kou. Wij zaten in de gezellige wijk Miraflores, waar de meeste toeristen zich herbergen, veel accomodaties en veilige buurt. Je kan er heerlijk relaxen, wandelen aan de grote oceaan en lekker eten en drinken. Via vrienden zijn we in contact gekomen met 3 limanezen, die ons de stad hebben laten zien en zijn we het centrum in gegaan waar je weinig toeristen ziet en het goed toeven is op het Plaza de Armas, waar ook het presidentieel paleis is gevestigd, dit was erg leuk! Lima ligt aan de Grote Oceaan en heeft daarom vele stranden. Helaas zijn er nog een aantal plekken in Lima die hun afval in de Grote Oceaan storten. Daarom wordt het afgeraden om gebruik te maken van de stranden. Ondanks dat we niet zo'n trek hadden in weer een grote stad in Zuid-Amerika hebben we het goed naar onze zin gehad.

De stranden van Punta Sal en Mancora

Vanuit lima zijn we naar het noordelijkste topje van Peru gevlogen, Tumbes en vanuit daar naar Punta Sal gereden. Dit kleine plaatsje is het paradijs aan het de oceaan en hier hebben we 3 nachten heerlijk aan het strand gelegen op een super resort. De laatste maanden hebben we heel basic gereisd, dus nu was het tijd om ons iets meer luxe te permitteren.
20 minuten verderop ligt het toeristische surfgebied Mancora waar we in een hutje aan het strand hebben gezeten en ik mijn 1e surflessen heb gehad, grote golven en veel backpackers, maar ook de vele peruanen die in januari en februari hier hun vakantie doorbrengen. Het klimaat is hier het hele jaar subtropisch en de zon schijnt hier ook altijd.

Fijne groeten van ons !

Marloes vanuit Wales

Ha Judith en Leon,

Leuk verhaal om te lezen. Vooral omdat ik zooo graag zelf naar Peru wil om de incatrail te lopen om de Machu Picchu gebergte te zien.

Veel plezier nog.

xoxo Marloes

Mel

Lieve Juud en Leon,

Wat heerlijk om eindelijk weer een reisverhaal van jullie te lezen!
Ik ga direkt de fotos bekijken.

Liefs
Mel

Willie

Hoi Leon en Juud, leuk dat jullie weer een nieuw reisverhaal hebben geplaatst. Koffie gaan zetten wat lekkers erbij en lezen maar. Ik zie het zo voor me, het leest als een spannend boek. Kijk al uit naar het volgende verhaal.
Veel liefs van je mum en (schoon mum) kus kus kus

Coby Hooghof

Met plezier heb ik delen van jullie verhalen gelezen. De tijd ben ik nu even kwijt. Wat een schitterende reis. Geniet er nog van. Liefs Coby