juud-leon.reismee.nl

Galapagos

Vanuit Mancora (Peru) nemen we de nachtbus naar Guayaquil in Ecuador. Ook bij deze grensovergang is het weer lang wachten voor de douane en worden we 2x gestoord door politiecontrole in de bus, waarbij ze alleen de locals moeten hebben. Na een nacht van weinig slaap komen we tegen half 6 in de ochtend op het busstation van Guayaqui aan. Met de taxi laten we ons afzetten op het vliegveld waar we proberen een vlucht te krijgen voor diezelfde ochtend. In Mancora hadden we de tip gekregen dat we niet vooraf een vlucht moesten boeken (te duur) maar lastminute op het vliegveld...Nou dat viel een beetje tegen! Na bij 3 maatschappijen standby te hebben gestaan, bij een hadden we zelfs al betaald voor de tickets maar die moesten we daarna weer cancellen omdat de gate closed was (??), kunnen we tegen 11 uur dan eindelijk tegen het gewone tarief vertrekken naar onze bestemming: Galapagos! Gelegen op ongeveer 1000km van de westkust van Ecuador af en bestaat uit 13 grote eilanden en ongeveer 40 kleine eilanden. Bekend om de evolutietheorie van Darwin.

Bij binnenkomst bleek dat we 100 dollar fee moesten betalen om het eiland op te kunnen (Galapagos is in zijn geheel een nationaal park), dat wisten we al wel maar niet dat dit alleen met cash betaald kon worden ggrrrr...Uiteraard geen pin in de buurt dus een van onze paspoorten werd in beslag genomen en bij het arriveren in Puerto Ayora konden we deze weer ophalen nadat we uiteraard de fee betaald hadden. Tja dat krijg je als je alles zelf wilt doen en niet boekt via een agency, dan vertellen ze je dit er natuurlijk allemaal bij... Van onze reisvrienden hadden we nl de tip gekregen om de tours hier pas te boeken en niet vooraf! Eigenlijk hetzelfde principe als voor Antartica, ter plekke boeken scheelt honderden dollars...Dezelfde middag gaan we meteen maar op zoek naar een goed kantoortje met de juiste deal. Vooraf al wel wat research gedaan over wat we willen dus dat maakt het zoeken iets concreter en dus makkelijker. Op straat werden we aangesproken door een vrouwtje mbt een redelijk goedkope accomodatie (alles is hier aardig aan de prijs nl) en bij haar boeken we uiteindelijk ook onze Galapagos tour, 8 dagen cruisen op 'Eden'. De volgende dag brengen we nog een relaxed dagje door in Puerto Ayora, je merkt hier al meteen dat je op de Galapagos bent,iguanen op straat, zeehonden in het water, mooie grote krabben aan de waterkant en vele pelikanen schooiend bij de vishandelaren op de kade. En dat allemaal onder een strakblauwe hemel met 26 graden, het leven is zo slecht nog niet

Laughing

De volgende ochtend gaan we met de bus weer terug richting het vliegveld waar we in de buurt aan boord gaan van ons verblijf de komende dagen, cruiseschip Eden. We nemen de intrek in onze cabin (niet groot maar nette cabine met stapelbed en eigen douche en toilet) en wachten op de rest van onze medepassagiers. Tegen de tijd dat die arriveren worden we getrakteerd op een stevige tropische bui en wanneer we ff naar onze cabin gaan komen we voor een 'leuke' verassing te staan: onze hele cabin staat blank!! Blijkbaar zit er in het plafond een lekkage wat bij droog weer geen probleem is, maar na zo'n bui...tja wat nu...om lang verhaal kort te maken, na verschillende opties besproken te hebben en wat onderhandelingen met kapitein en de eigenaar van het schip, weten we een leuke deal eruit te slepen, Leon offert zich op om in de cabine te blijven (1 bed bleef namelijk nagenoeg droog) en ik ga op het benedendek op een 1 persoons kamer slapen. Niet heel gezellig maar ach....we besparen ons behoorlijk aantal dollars uit (650!!) en na 4 dagen wordt er weer gewisseld in de passagiers (sommige hebben maar 4 of 5 dagen geboekt) en dan kunnen we samen een andere cabin betrekken.

Onze dagschema is eigenlijk iedere dag standaard hetzelfde:
- ontbijt rond half 8 (geen uitslapen deze dagen!)
- trek over eiland
- lunch rond 12 uur aan boord
- relaxen
- rond 2 uur middagprogramma, snorkelen of eiland op
- relaxen
- rond 7 uur diner aan boord
Koffie/thee/water kan men tussendoor pakken, er staan heerlijke ligbedden op de deks, regelmatig lekkere snackjes klaar bij terugkomst van een trip, je kan een dvd kijken of een van de vele boeken over Galapagos lezen op de grote bank in de kajuit en de kok maakt echt fantastisch eten dus voor ons een en al luxe deze dagen!! Eigenlijk maar 1 ding te beklagen en dat is de gids Jorge. Vanaf dag 1 ergeren we ons al kapot aan zijn eindeloze verhalen, schoolmeesterachtige gedrag, zijn gebrek aan humor en het overdreven aardig zijn tegen de (in zijn ogen) interessante mensen (lees: met geld). Het gevoel is ook wederzijds of doordat we onze irritatie niet echt verborgen kunnen houden of door zijn mislukte huwelijk met een nederlandse waardoor die zijn kind al tig jaar niet heeft gezien....... Anyway, beetje jammer en kleine smet op de reis is het wel

Undecided

Tijdens onze cruise doen we 8 eilanden aan welke totaal verschillend van elkaar zijn, in natuur maar ook de dieren die er leven. Het eiland Espanola doet bv tropisch aan en Santiago weer meer rots/vulkaanachtig, op North Seymour zie je veel land iguana's en op Espanola zie je voornamelijk marine iguana's, op Santa Fe leeft de blue footed booby en op Genovesa de red footed booby. Wat is het geweldig om zo dicht bij ze te komen, ze kennen totaal geen gevaar, maar we houden toch afstand en respecteren hun leefgebied, het zou zo zonde zijn als hier verandering in zou komen...Niet alleen op het land zien we schitterende beesten, ook in het water worden we getrakteerd op geweldig marinelife! Zoals pilotwhales, seaturtles, mooie kleurrijke visjes, zeeleeuwen, zeehonden en dolfijnen! Zooo gaaf, de kapitein stopte de boot, hup onze snorkelspullen aan en de zee in, snorkelen tussen de dolfijnen, machtig mooi! Dat was echt een super ervaring! We hebben ontzettend veel gesnorkeld en mantra's gezien (soms van wel 2 meter breed!), black tipped sharks, stingrays, maar ook hammerhead sharks! Dit alles samen maakte deze trip toch echt wel een van onze hoogtepunten in Zuid-Amerika!!

Na 8 geweldig mooie dagen vliegen we terug naar het vasteland van Ecuador en brengen nog een paar dagen in de hoofdstad Quito door. Mistig, soms regen en weer de altitude, het maakte op ons niet zoveel indruk en deed ons terugverlangen naar Galapagos....We brachten onze tijd voornamelijk door in de Irish pub met een paar championsleague wedstrijden

Cool
!

Hasta la vista!

Mel

Jeetje wat een avonturen weer! En wat bijzonder om zo'n cruise te maken en al die beesten te zien.
Ik laat het Eef maar niet lezen want die wordt direct jaloers (ben ik stiekum ook wel hoor).

Liefs,
Mel

irene

Ooooohhhh Juud, vorige verhalen niet helemaal kunnen lezen (druk druk druk)....maar nu eindelijk de tijd gevonden en geweldig wat jullie allemaal meemaken zeg. Nu ja...ik heb over 3 weekjes exotisch Ibiza voor de deur staan. Heb er onwijs veel zin in. Genieten jullie nog maar even lekker van al dat moois!
liefs Irene

Nancy de Jong-Wachter

Hoi hoi,

Wat geweldig om te lezen en te zien wat jullie allemaal meemaken. Het ziet er allemaal super gaaf uit!
Geniet nog de komende maanden.

Liefs Nancy

Tim & Anne

Hey daar aan de andere kant van de wereld,

We hebben jullie laatste verhaal nog niet gelezen. Druk met de dag na het huwelijk en onze honeymoon morgen. Wilde jullie via deze weg hartelijk danken voor de kaart welke we van jullie hebben ontvangen. We hadden en geweldige dag! Kon eigenlijk niet beter. Meer vertellen we er wel over wanneer jullie terug zijn.
Zodra wij terug zijn gaan we jullie laatste verhaal eens rustig lezen.

Groeten en een dikke kus (voor Judith dan hè)

Froukje

He lieve mensen, het houdt maar niet op met leuke, mooie en fantastische ervaringen, ik geniet in ieder geval erg van jullie verhalen!

nou heel veel plezier nog
dikke kus Frouk

Ger en Thea

Prachtig om dit te lezen, wat leuk om dit allemaal mee te maken. wij zijn wel jaloers. geniet er nog een half jaar lekker van !
liefs Ger en Thea

Tonny, Marie & Mexx

Hey you,

Wat is het toch iedere keer weer een genot om jullie verhalen te lezen. Alsof je er gewoon bij bent geweest.. Kreeg zelfs een beeld van die gids die jullie maar niets vonden!! Samen met Mexx net de foto's bekeken. Voortaan maar alleen doen.. (bij sommige was het van: Mama gaan we daar volgend jaar ook heen op vakantie? en daar, en daar enz enz..) Maar leuk om zo toch nog een beetje bij jullie te zijn!

Dikke kussen en knuffels